Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dla Województwa Świętokrzyskiego jest dowodem troski Wojewódzkiej Rady BRD, administracji dróg samorządowych (Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich) i krajowych (Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) oraz Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Kielcach o ochronę zdrowia i życia obywateli oraz zapewnienia im większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wojewódzki program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego powinien być traktowany jako jeden z elementów długofalowej polityki władz województwa przeciwdziałający negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji. Program powinien stymulować działania drogowej administracji samorządowej w zakresie brd, które w sposób bezpośredni lub pośredni będą oddziaływać na zachowania użytkowników dróg oraz aktywność w zakresie zarządzania brd w województwie. Program zawiera grupy zadań: o charakterze systemowym i zadania mające na celu wdrożenie środków poprawy brd w zakresie wynikającym z diagnozy brd oraz skali dostępnych środków finansowych. W zależności od okresu realizacji, zadania programowe podzielono na:
- krótkoterminowe, które powinny być rozpoczęte w 2003 roku i zakończone w 2005 roku,
- długoterminowe, które powinny być rozpoczęte w 2003 roku i prowadzone do 2012 roku.
Program składa się z dwóch części. W pierwszej z nich przedstawiono charakterystykę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Przeanalizowano również bezpieczeństwo ruchu drogowego na terenie województwa świętokrzyskiego. Zajęto się scharakteryzowaniem rodzajów wypadków i kolizji, liczby ofiar i rannych, okoliczności powstawania wypadków oraz poziomu zagrożenia w ruchu drogowym w poszczególnych powiatach. Sprawdzono również poprawność baz danych o wypadkach. W końcowym rozdziale części pierwszej przedstawiono główne problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie świętokrzyskim wynikające z przeprowadzonych analiz danych o wypadkach, wizji terenowych oraz ankiet. W części drugiej przygotowano program poprawy brd na drogach województwa świętokrzyskiego zawierający sformułowane cele i środki potrzebne do ich realizacji. Służą temu zastawienia zadań w grupach:
- organizacji systemu brd,
- edukacji,
- nadzoru i rozwiązań w zakresie infrastruktury drogowej.
Bazując na danych statystycznych o stanie brd i diagnozie stanu zagrożenia brd oraz na długoterminowej prognozie liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych opracowanej zgodnie z wytycznymi Krajowego Programu GAMBIT 2000, przyjęto następujące cele liczbowe programu poprawy brd w województwie świętokrzyskim:
- zredukowanie do roku 2005 liczby zabitych do liczby nie większej niż 200 osób i liczby rannych do liczby nie większej niż 2500 osób
- zredukowanie do roku 2012 liczby zabitych do liczby nie większej niż 150 osób i liczby rannych do liczby nie większej niż 2100 osób.
Cele programu krótkoterminowego to:
- Stworzenie podstaw do prowadzenia efektywnej długoterminowej polityki w zakresie brd, w tym realizacja następujących zadań:
- stworzenie systemu organizacyjnego brd dla województwa uwzględnianego w programie wojewódzkim i dotyczącego działań na drogach publicznych w granicach województwa, obejmującego jednostki różnych typów i organizacje pozarządowe działające w polu brd, ich powiązania, obowiązki statutowe i kompetencje,
- poprawa istniejącej bazy danych o zdarzeniach, o ruchu i o sieci dróg. Organizacja wojewódzkiej bazy danych o zdarzeniach drogowych na całej sieci dróg i ulic. Celem tych działań jest posiadanie kompletnego systemu rejestracji zdarzeń i prowadzenia baz danych umożliwiającego:
- prowadzenie analiz ogólnych i szczegółowych brd wraz z generowaniem raportów,
- identyfikacja miejsc niebezpiecznych,
- badanie -przed i po- dla sprawdzenia efektywności zastosowanych rozwiązań poprawy brd,
- wdrożenie systemu rejestracji danych o wypadkach umożliwiającego ich precyzyjną lokalizację,
- szerokie informowanie o zagrożeniach brd skierowane do społeczności na terenach, przez które przechodzą drogi krajowe i wojewódzkie,
- stymulacja działań -partnerstwa dla brd-, tj. partnerstwa działań, inicjatyw i współfinansowania prac na rzecz brd na drogach samorządowych,
- stworzenie podstaw finansowych działań na rzecz brd.
- Rozpoczęcie/kontynuacja wdrażania najbardziej efektywnych, niskonakładowych środków poprawy brd, w tym realizacja:
- określenie tematów oraz zakresu prac dla sporządzenia wniosków o finansowanie projektów poprawy brd w ramach środków UE,
- prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym:
- kontynuacja wszystkich sprawdzonych działań policji, kuratorium oraz WORD-u,
- edukacja kadr kierowniczych i inżynieryjno-technicznych w zakresie brd,
- edukacja kadry dydaktycznej dla prowadzenia różnych form działań o charakterze edukacyjnym w szkołach,
- przygotowanie i prowadzenie szkoleń w innych obszarach brd, w szczególności w zakresie rejestracji danych o wypadkach, ich weryfikacji i prowadzenia baz danych.
- o charakterze infrastrukturalnym:
- kontynuacja dotychczasowych działań administracji drogowej dla poprawy brd przez regularne przeglądy, poprawę oznakowania i jego jakości oraz inne działania rutynowe,
- usuwanie błędów w miejscach stanowiących oczywiste zagrożenie brd,
- identyfikacja i selekcja niebezpiecznych miejsc i odcinków do wdrożenia środków poprawy brd,
- podjęcie analiz szczegółowych brd wybranych miejsc i odcinków niebezpiecznych wraz z projektami poprawy,
- podjęcie działań dla poprawy brd w wybranych miejscach niebezpiecznych o wysokiej prognozowanej efektywności wdrożeń,
- przygotowywanie systemowych rozwiązań na sieci drogowej podnoszących poziom brd, w tym koncentracja działań na przejściach drogowych przez miejscowości i zagrożeniach ruchu pieszych.
- o charakterze organizacyjnym:
- wewnętrzne, pilotażowe wdrożenia audytu brd w poszczególnych jednostkach odpowiedzialnych za drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe,
- powołanie koordynatorów i zespołów odpowiedzialnych za problematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego na różnych szczeblach wykonawczych administracji rządowej i samorządowej,
- monitoring i kontrola realizacji programu, opracowywanie i rozpowszechnianie okresowych raportów o stanie brd na terenie województwa z analizami problemowymi.
Główne cele programu długoterminowego do 2012 roku są związane z prowadzeniem skutecznej polityki w zakresie brd, która powinna obejmować:
- prowadzenie systemowych i doraźnych działań dla poprawy brd we wszystkich polach,
- stymulację aktywności i koordynację ciągłych działań w zakresie ocen i poprawy stanu brd przy współpracy z powiatami i gminami - główne zadanie Wojewódzkiej Rady BRD,
- wspieranie wiedzą jednostek administracji, samorządów lokalnych i organizacji społecznych powiatów, miast oraz gmin,
- oddziaływanie na społeczeństwo, a zwłaszcza na poszczególne grupy użytkowników dróg wojewódzkich na rzecz brd, kształtowanie świadomości zagrożeń i właściwych postaw w ruchu,
- wspieranie działań dla racjonalnego przekształcenia sieci drogowych z drogami o zróżnicowanej - w zależności od funkcji - dostępności, przepustowości i prędkości, dla zmniejszenia możliwości popełniania błędów przez użytkowników dróg.
Skuteczna realizacja opracowanego programu poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie świętokrzyskim wymaga znacznego zaangażowania wydzielonych środków i potencjalnych jego realizatorów, pod nadzorem WR BRD. Planując działania krótko i długoterminowe należy pamiętać, że nawet najlepiej skonstruowany program poprawy brd nie zostanie zrealizowany bez odpowiedniej wiedzy i kompetencji potencjalnych realizatorów programu, szerokiej aktywności społecznej i stabilnych źródeł finansowania.
Opracowany program ma charakter programu interdyscyplinarnego i tym samym jest skierowany do różnych jednostek wykonawczych. Koordynacja ich działań jest jednym z zadań Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dla województwa świętokrzyskiego został wykonany przez firmę EKODROGA na zlecenie: